Mercedes-Benz eActros 300.

Dachser setter serieprodusert eActros i drift

Logistikktjenesteleverandøren ser et bredt bruksområde for den helelektriske 19-tonns lastebilen og planlegger allerede flere kjøretøy som en del av selskapets klimastrategi.

En av de første serieproduserte batterielektriske Mercedes-Benz eActros går til logistikkleverandøren Dachser. Karin Rådström, CEO hos Mercedes-Benz Trucks, overleverte personlig en eActros 300 til Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) og i ledelsen i Dachser, under et kundemøte i Wörth am Rhein.

Dachser planlegger allerede å innlemme flere eActros i bilparken som en del av selskapets klimastrategi.

- Den serieproduserte eActros er en viktig del av vårt storbydistribusjonskonsept Dachser Emission-Free Delivery, som vi for tiden utvider til elleve europeiske storbyregioner, sier Stefan Hohm i anledning overleveringen av det første kjøretøyet.

Det skal erstatte prototypen som har vært testet ut i praktisk drift hos selskapet, i Stuttgart, siden 2019.

- eActros har bevist sin hverdagsverdi i Stuttgart, spesielt med tanke på utslippsfri levering av pallevarer til kundene. Vi ser også et visst potensial når det gjelder skytteltrafikk for denne helelektriske lastebilen. Vi forventer at kjøretøyet kommer til å bli benyttet på en lang rekke bruksområder innen bærekraftig stykkgodslogistikk, sier Hohm.

I Stuttgart ble den elektriske lastebilen levert til Dachser konfigurert med 4x2-oppsett og en aerodynamisk lastedel. Den 19 tonn tunge lastebilen ble produsert i fjor etter starten på serieproduksjonen og er nå offisielt overlevert på et møte etter godkjenning av offentlig finansiering.

Batteriene i eActros kan bestå av enten tre (eActros 300, rekkevidde på 300 kilometer) eller fire batteripakker (eActros 400, rekkevidde på 400 kilometer), som hver har en installert kapasitet på 112 kWh[1]og en utnyttbar kapasitet på rundt 97 kWh. De to væskekjølte motorene leverer en kontinuerlig ytelse på 330 kW og en toppytelse på 400 kW. I tillegg kan elektrisk energi gjenvinnes ved hjelp av rekuperasjon når bilen kjøres forutseende. Energien som gjenvinnes ved bremsing, mates tilbake i batteriene til Actros og blir så tilgjengelig igjen for å drive kjøretøyet. eActros kan lades med opptil 160 kW. På en konvensjonell DC hurtigladestasjon med en ladestrøm på 400A tar det litt mer enn en time å lade de tre batteripakkene fra 20 prosent av kapasiteten til 80 prosent.

Powered by Labrador CMS