Tema: Grønn omstilling i veitransporten:

KUNDETEST: Nå settes de første hydrogenbilene til Mercedes-Benz i drift ute hos kunder.

Mercedes-Benz tester hydrogen hos kunder i 2024

MERCEDES: Daimler Trucks vil I 2024 rulle ut en testflåte av GenH2-biler hos kunder.

Publisert Sist oppdatert

Det er Amazon, Air Products, INEOS, Holcim og Wiedmann & Winz som blir de første kundene til å motta hver sin trekkvogn som skal benyttes på dedikerte ruter i Tyskland. Kjøretøyene skal fylles på utpekte offentlige tankstasjoner for flytende hydrogen (sLH2) i Wörth am Rhein og i Duisburg-området.

BAK HYTTA: Det er mye kjøling som er plassert bak hytta.

Andreas Gorbach, ansvarlig for Truck Technology i Daimler sier «Med denne første kundeflåten, blir våre brenselscellebiler nå testet i reell drift, en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Kundene våre blir kjent med brenselscelleteknologi, og ingeniørteamet vårt får bedre forståelse for kundenes behov og relevant bruk. Kunnskapen vil bli benyttet til utvikling av serieproduserte biler.»

Med utplasseringen av bilene går Daimler Truck inn i neste utviklingsfase for transport med hydrogendrevne lastebiler. Etter en tester på bane og offentlige veier, er brenselscellebilene nå klare for utplassering i de første kundeflåtene.

De fem trekkvognene skal benyttes i ulike langtransportoppdrag på spesifikke ruter i Tyskland. Her skal de transportere byggematerialer, containere og gass. I disse kundetestene forblir GenH2 bilene under direkte tilsyn og ansvar av Mercedes-Benz Trucks. Ettersom kjøretøyene vil fylles på noen spesifikke offentlige fyllestasjoner for flytende hydrogen (sLH2) i Wörth am Rhein og Duisburg-området, demonstrerer Daimler Truck og deres partnerbedrifter at dekarbonisert transport med hydrogendrevne lastebiler allerede er mulig i dag. Men for at transformasjonen skal lykkes, vil det i de kommende årene være nødvendig å sikre oppbyggingen av en internasjonal infrastruktur for tanking og tilstrekkelig forsyning av grønt flytende hydrogen.

Andreas Gorbach, styremedlem i Daimler Truck AG, ansvarlig for Truck Technology: «Med denne første kundeflåten blir våre brenselscelletrucker nå testet i reell drift. Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge sider: våre kunder blir kjent med brenselscelleteknologi i daglig drift, og ingeniørteamet vårt får bedre forståelse av kundenes behov og relevante bruk, og kan benytte erfaringen ved serieutvikling.»

Andreas Gorbach, styremedlem i Daimler Truck AG, ansvarlig for Truck Technology

Kundene

Wiedmann & Winz med base i Geislingen an der Steige (Baden-Württemberg) kjører for logistikktjenesteleverandøren DP World. Her vil bilen frakte sjøcontainere til og fra industrielle og kommersielle kunder.

– Vårt firma har alltid vært en forløper når det gjelder innovasjon. Wiedmann & Winz var et av de første selskapene som stolte på telematikk og digitalisering med FleetBoard i logistikkbransjen. Vi har også nylig satt en eActros 300 trekkvogn i daglige transport. Nå ser vi frem til å ta neste steg med GenH2 Truck, og teste en langdistansebil med hydrogenbrenselcelledrift.»

Gerdes + Landwehr, en del av Holcim Group, skal transportere granulater og mineraler til byggevareindustrien med GenH2 Trucken.

– Nyttelast har alltid spilt en viktig rolle i bulklogistikken vår, når det gjelder CO₂-avtrykk og effektivitet. Etter omfattende tester med batterielektriske lastebiler, er vi glade for å fortsette å utforske veien mot bærekraftig transport med en hydrogendrevet lastebil. Bare med vår egen spesifikke erfaring kan vi ta de riktige beslutningene for endringen som starter i 2025, sier John H. Landwehr i Gerdes + Landwehr.

– Air Products planlegger å konvertere hele sin globale flåte til hydrogendrevne kjøretøy og er stolt over å være involvert i dette prosjektet med Daimler Truck. Mercedes-Benz GenH2 Truck vil bli utplassert i vår eksisterende flåte for å transportere gass, slik at vi kan få verdifull erfaring innen industriell gasstransport. Vi er også stolte over å kunne gi Daimler Truck noe av nødvendig drivstoffinfrastruktur og hydrogen som en del av forsøkene. Vår nyeste mobile drivstoffstasjon for flytende hydrogen vil bli brukt til prosjektet i Duisburg-området og kan derfor operere under reelle forhold, sier Caroline Stancell, General Manager Hydrogen for Mobility, Europe and Africa, Air Products.

INEOS og VERVAEKE har til hensikt å bruke Mercedes-Benz GenH2-lastebilen til å transportere tørrbulk-PVC.

– Vi er glade for å ta del i disse brenselscelle-testene. Hydrogen er en energikilde som vil transformere lastebilteknologien og hjelpe oss å nå en netto null fremtid. Som både bruker og produsent av hydrogen er INEOS i en unik posisjon til å støtte denne overgangen. Sammen med vår transportpartner VERVAEKE er vi glade for å støtte Daimler Truck AG, sier Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen hos INEOS Inovyn. Frédéric Derumeaux, administrerende direktør i VERVAEKE, legger til: – Jeg er begeistret over dette prosjektet som passer perfekt inn i vår strategi om å redusere CO₂-utslippene drastisk. Å drive tunge lastebiler på flytende hydrogen er et revolusjonerende og viktig skritt fremover. Som et ledende transportselskap spiller vi en viktig rolle, og samarbeidet med INEOS og DAIMLER TRUCK AG hjelper oss med å demonstrere ekte utslippsfri logistikk.

Amazon jobber kontinuerlig for å bli karbonnøytral innen 2040. Dekarboniseringen av transportnettverket vårt spiller en avgjørende rolle for å nå denne milepælen. Alle logistikkinteressenter – fra produsenter til energiselskaper og operatører – må derfor fortsette å investere, eksperimentere og innovere. Vi ser frem til å delta i dette pilotprosjektet og lære fra det, sier Andreas Marschner, visepresident, Amazon Transportation Services

Første kundeforsøk med ny flytende hydrogenteknologi (sLH2)

TANKER: Bilen er utstyrt med to tanker, hver på 44 kg hydrogen. Den nye fyllestandarden sLH2 blir benyttet i prosjektet.

Daimler Truck foretrekker flytende hydrogen i utviklingen av hydrogenbaserte drivverk. I denne tilstanden har energibæreren ikke bare en betydelig høyere energitetthet, men transportkostnadene kan også reduseres betydelig. Som et resultat kan mer hydrogen fraktes, noe som øker rekkevidden betraktelig og muliggjør sammenlignbare ytelser til kjøretøyet med en konvensjonell diesellastebil. Tanker med flytende hydrogen gir også fordeler når det gjelder kostnad og vekt. Derfor muliggjør bruk av flytende hydrogen en høyere nyttelast.

For første gang vil en ny påfyllingsprosess for flytende hydrogen bli brukt i kundeprøveflåten: den såkalte "sLH2-teknologien" (sLH2 = "underkjølt" flytende hydrogen). Teknologien er utviklet i samarbeid med Linde og er fritt tilgjengelig for alle interesserte bedrifter via en ISO-standard. Den innovative tilnærmingen muliggjør blant annet en enda høyere lagringstetthet sammenlignet med LH2 og enklere tanking på 10–15 minutter. Selskapene planlegger den første tankingen av en brenselscellebil ved en pilotstasjon i Wörth am Rhein i begynnelsen av 2024. Daimler Truck og partnerne planlegger for et høyt nivå av åpenhet rundt sLH2 teknologien. Målet er å samarbeide med andre bedrifter og foreninger der det er mulig for å utvikle deres egne drivstoff- og kjøretøyteknologier som anvender den nye flytende-hydrogen-standarden og dermed etablerer et globalt massemarked for den nye tankingsprosessen.

God ytelse

Nøkkelytelsestallene for GenH2 Truck kan sammenlignes med konvensjonelle langdistanselastebiler og utviklingsingeniørene til Daimler Truck har basert GenH2 Truck på egenskapene til den konvensjonelle Mercedes-Benz Actros langdistansetrucken når det gjelder nyttelast, rekkevidde og ytelse. Mercedes-Benz GenH2 Trucks, som brukes i disse første kundeprøvene, har en nyttelast på ca. 25 tonn ved en brutto kombinasjonsvekt (GCW) på 40 tonn. To spesielle flytende hydrogentanker og et kraftig Cellcentric brenselscellesystem muliggjør den høye nyttelasten og lange rekkevidden.

De to flytende-hydrogentankene i rustfritt stål til GenH2 Truck har en spesielt høy lagringskapasitet på til sammen 88 kg (44 kg hver) som gjør dem godt egnet for å dekke lange avstander. Tanksystemet i rustfritt stål består av to rør, det ene utenpå det andre, og er vakuumisolert.

BRENCELSCELLEN: Cellcentric har utviklet teknologien som benyttes.

Brenselscellesystemet til GenH2 Truck leverer 300 kilowatt (2 x 150 kW) og batteriet gir ytterligere 400 kW midlertidig. Ved 70 kWh er lagringskapasiteten til batteriet relativt lav, da det ikke er ment å dekke energibehovet, men i hovedsak skal slås på for å gi situasjonsbestemt strømstøtte til brenselscellen, for eksempel ved toppbelastninger ved akselerasjon eller under kjøring i oppoverbakke fullastet. Batteriet lades med bremseenergi og overflødig brenselscelleenergi. Et kjerneelement i den sofistikerte driftsstrategien til brenselscelle- og batterisystemet er et kjøle- og varmesystem som holder alle komponenter på en passende driftstemperatur, og dermed sikrer maksimal holdbarhet. I en pre-serie versjon er de to elektriske motorene designet for totalt 2 x 230 kW kontinuerlig effekt og 2 x 330 kW maksimal effekt.

I september 2023 demonstrerte Daimler Truck at hydrogenbrenselcelleteknologi kan være den riktige løsningen for å avkarbonisere fleksibel og krevende langdistanseveitransport. En offentlig veigodkjent prototype av Mercedes-Benz GenH2 Truck fullførte Daimler Trucks #HydrogenRecordRun som med 1 047 km kjørt uten å etterfylle hydrogen. Selskapet har som mål å introdusere serieversjonen av Mercedes-Benz GenH2 Truck i andre halvdel av dette tiåret.

Powered by Labrador CMS