Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Kronikk av Arild Nordli:

BOMPENGER: Det er kostbart å passere bomstasjoner rundt i landet, og spesielt for tunge kjøretøy. Illustrasjonsfoto: Espen Braata

- Innfør lik pris pr. km på bompenger i hele landet

LESERINNLEGG: I dette leserinnlegget oppfordres det til å endre bompengesystemet til en mer rettferdig modell for hele landet.

Publisert

Ny modell – rettferdig og enkel for hele Norge

Bakgrunn:

I dag varierer bompengene veldig fra sted til sted. Det gjør at:

- Nye veier i distriktene blir dyrere å kjøre på enn gamle veier i sentrale strøk.

SMÅ VEIER: Det er billigere å kjøre på de gamle veiene. Illustrasjonsbilde fra Flekkefjord Opplæringssenter.

- Kort vei kan koste like mye som lang vei, særlig for lastebiler.

Eksempel:

- Mandal – Kristiansand (30 km): 418 kr med lastebil

- Kristiansand – Oslo (333 km): 438 kr med lastebil

(Dette er svært urettferdig.)

Forslag til løsning:

Innfør lik pris per kjørte kilometer i hele landet.

1. Totale bompengeinntekter i 2024: ca. 15,8 milliarder kroner

2. Estimert antall kjørte kilometer på bomveier i Norge: ca. 10 milliarder km

3. Ny kilometersats:

- Personbil: 1,50 kr per km

- Lastebil: 4,50 kr per km

(Prisene justeres etter faktiske tall for å sikre samme inntektsnivå som i dag)

Fordeler med ny modell:

- Rettferdighet: Du betaler for hvor langt du faktisk kjører, uansett hvor du bor.

- Forutsigbarhet: Like priser over hele landet.

- Distriktsvennlig: Nye veier i distriktene blir ikke lenger straffet med høye bompenger.

- Enklere system: Lettere å forstå for folk og bedrifter.

Hvordan fungerer det?

- Bilens bombrikke måler hvor mange km du kjører på bompengeveier.

- Du får én samlet faktura basert på kilometer og kjøretøytype.

Konklusjon:

Med lik pris per kilometer kan Norge få et rettferdig, enklere og inntektsnøytralt bompengesystem – uten å straffe folk i distriktene.

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS