StrongPoint er den første AutoStore-distributøren som får levere en AutoStore-løsning med frysesone.
Første AutoStore med sone for frossenmat
StrongPoint er AutoStores første distribusjonspartner med fokus på dagligvarer, og nå sender de det norske robotsystemet ut i kulda.
StrongPoint leverer ende-til-ende netthandelsløsninger for dagligvarer, inklusive automatisering, ordreplukking i butikk, plukking i dark store, hjemlevering, Click & Collect henteskap, henting i butikk og drive-thru. Siden 2021 har de vært distribusjonspartner for AutoStore. StrongPoint er valgt ut til å designe og installere verdens første AutoStore-løsning for frossenmat.
Løsningen er spesialutviklet for å håndtere matvarer i tre temperatursoner: romtemperatur, kjøl og nå for frosne varer. StrongPoint er den første og eneste distribusjonspartneren til AutoStore som fokuserer på dagligvarer.
AutoStore har nylig utviklet en unik løsning som automatiserer lagring og plukking av frosne varer. Tidligere har AutoStore sine løsninger bare kunne håndtere to temperatursoner: kjøl og romtemperatur. De fleste detaljister har derfor plukket frosne varer manuelt etter at de har automatisert sine netthandelstjenester, et viktig produktsegment for detaljistene.
StrongPoint skal nå designe og installere den nye AutoStore-løsningen til den norske storhusholdningsgrossisten DLVRY i et anlegg i Sveio. I tillegg til å øke effektiviteten, ved å legge til frosne varer i AutoStore grid, kan de også oppnå betydelige energibesparelser. Det er forventet at installasjonen vil redusere energikostnadene med cirka 30 prosent ifølge en pressemelding fra StrongPoint.
- Dette er en stor dag for detaljister og storhusholdningsgrossister som vurderer å øke effektiviteten med automatisering. Nå kan de automatisere ordreplukk i alle tre temperatursoner. Vi er stolte over å ha fått æren av å installere en verdensnyhet fra AutoStore. Vi ser frem til å dra nytte av vår lange erfaring innen dagligvarebransjen for å skape verdens første og beste helautomatiske løsning, spesialutviklet for dagligvarer, sier StrongPoint CEO, Jacob Tveraabak.
- Håndtering av matvarer er så forskjellig fra alle andre detaljhandelssegmenter at for å være på den sikre siden inngikk vi et samarbeid med en aktør som virkelig forstod våre unike utfordringer. Derfor bestemte vi oss for å jobbe med StrongPoint. Vi er spesielt stolte over at vi er verdens første selskap som tar i bruk AutoStore sin nye funksjon for frosne varer. Ved å automatisere det som tidligere ikke har vært mulig, kan vi oppnå mye høyere effektivitet, sier Jan Frode Johansen, medgründer og administrerende direktør i DLVRY.
DLVRY er en norsk storhusholdningsgrossist som fokuserer på lokalmarkedet, hvor selskapet kan utnytte sine styrker innen logistikk, fleksibilitet og service. Selskapet ble etablert i 2021 og er en sammenslåing av fem regionale aktører, som betjener lokale og regionale HORECA-kunder i Norge. Selskapet har hovedkontor i Oslo og har lokale avdelinger over hele Norge.