Trygve Tellefsen, event & sponsordirektør og Lars Rønning, som er AutoStores VP for forretningsutvikling i Europa, Midtøsten og Asia hadde hektiske dager på AutoStore-standen i Stuttgart.Foto: Øyvind Ludt
AutoStore: Møter konkurransen med kontinuerlig utvikling
STUTTGART: AutoStore var først med automatisert kubelagring, men nå flommer det nærmest over av tilbydere. Den norske giganten mener likevel de har et solid forsprang, som de vil jobbe hardt for å holde på.
På messeområdet til Logimat i Stuttgart må du gå rundt med
bind for øynene, om du ikke skal få med deg en lang rekke AutoStore-installasjoner
rundt om på ulike stands. AutoStore har en lang rekke forhandler både globale
og lokale, og dukker dermed opp på standene til både Swisslog, Element Logic,
Toyota Material Handling, Kardex og Hörmann Logistik, og en lang rekke andre.
I tillegg markerer ringrevene fra Rogaland seg med det
største reklamebanneret ved hovedinngangen til messa, og har nok også betalt en
god slump penger for å legge først på utstillerlisten i messens app.
Det er med andre ord tydelig at AutoStore ønsker å beholde
posisjonen som den ledende løsningen for robotisert, kompakt og automatisert
lagring i kasser. For Det har etter hvert dukket opp mange som har etterlignet
systemet. Jungheinrich lanserte på fjorårets Logimat sin PowerCube, der kasser
stablet fra undersiden, britiske Ocado som AutoStore har ligget i patentstrid
med er på banen og i tillegg finnes mange, mange unge oppstartsselskaper som
stabler kasser og lar roboter hente dem frem, med mange forskjellige vrier.
Viste nye porter
På AutoStores store stand i Stuttgart forteller Peter Bimmermann,
administrerende direktør for AutoStore i Tyskland at selskapet hele tiden
jobber med videreutvikling av systemene for å hele tiden ligge i forkant. Han
viser på messa blant annet de nye portløsningene Fusion Port og Fusion Port Staging
som muliggjør mer ergonomisk og effektiv plukking, samt sammenstilling av
ferdige ordre i kassene samt PickUpPort som kan benyttes av sluttkunder i en
butikk.
– Vi jobber hele tiden med videreutvikling for å ligge i
forkant, sier Bimmermann, mens han byr på en Twix han henter ut fra PickUpPort
på standen. Én tilstedeværende journalist vil heller ha en Snickers. To
tastetrykk og noen sekunder senere, er kassen med den nydelige peanøttsjokoladen
tilgjengeliggjort i porten.
På standen møter vi også Lars Rønning, som er AutoStores VP
for forretningsutvikling i Europa, Midtøsten og Asia. Han ser i utgangspunktet
positivt på at det dukker opp flere kubelagringsløsninger på markedet.
– Det viser først og fremst at vi gjør noe riktig, og at vi
har gjort det lenge, sier han.
– Vi leder racet
Så er han klar på at konkurransen innen et segment der AutoStore
har vært enerådende lenge kommer til å bli hardere. Men han mener de er godt
rustet i den kampen.
– Vi leder det racet der klart, og har et teknologisk forsprang,
sier Rønning, og trekker også frem at selskapet er godt etablert og at en
investering i en AutoStore har relativt lav risiko.
– Vi har over 1000 systemer rundt om i verden. Vi tracker alle
og har en oppetid på 99,7 prosent, noe ingen andre kan vise til. Samtidig kan
et anlegg lett utvides, men gridet kan også lett gjenbrukes og settes opp nye
steder, forteller han.
Likevel er det klart at AutoStore ikke kan hvile for mye på
sine laurbær om posisjonen som systemet alle måler seg opp mot skal stå seg.
– Vi må ligge i forkant av utviklingen, og lage de
produktene som kundene etterspør. Her presenterer vi blant annet mer ergonomiske
og effektive porter, sier Rønning.
Pay-per-pick
AutoStore ser også på nye forretningsmodeller. Datterselskapet
Pio tilbyr allerede en lavere investeringskostnad via en betal per
plukk-løsning for mindre anlegg, mens nettopp konseptet «Pay-per-Pick» nå er
lansert internasjonalt. Ifølge AutoStore vil betalingsløsningen redusere
kapitalbehovet ved oppstart med rundt 30 prosent, og vil gjøre det mulig å oppskalere
raskere.
Lars Rønning synes også at konsept med en AutoStore i butikk
eller på et kjøpesenter er spennende. For eksempel ser man for seg løsninger
der alle butikkene på et kjøpesenter deler på plassen i én felles AutoStore. På
den måten kan butikkene få et større tilgjengelig varelager, samtidig som en
større andel av butikkarealet kan brukes til salg og markedsføring i stedet for
å ha et varelager i et litt uorganisert rom bak kassa.
Hele shoppingbagen i en kasse
Med de nye portene Fusion Port Staging og PickUpPort kan man
se for seg følgende kundeopplevelse: Kunden prøver en sko i en butikk, men riktig farge
finnes ikke i butikken. Den er likevel tilgjengelig kjøpesenterets sentrale AutoStore. Dermed
er varen likevel mulig å selge. Kunden går så i flere andre butikker og handler.
Når handlerunden er ferdig plukkes alle kundens kjøpte produkter
i en Fusion Port Staging og legges i en ny kasse som mates inn igjen i gridet.
Deretter fraktes kassen til en PickUpPort i parkeringshuset der kunden kan
hente hele dagens handel.
– Vi ser stor interesse for butikk- og kjøpesenter-løsningene.
Det er mange slag man går glipp av fordi butikken ikke har fargen eller
størrelsen tilgjengelig. Men en AutoStore kan man øke lageret i butikk og
konvertere en del av de salgene som i dag glipper, mener Rønning.