Ny og gammel AGV side om side. Toyota BT Staxio - SAE160 (til venstre) har nå tatt over for «Biola» som lojalt har fraktet paller i ti år. Nå skal «Biola» nyte pensjonstilværelsen - det vil si resirkuleres.
Tine: Erstatter AGV etter ti år: - Som å ha to årsverk døgnet rundt
For ti år siden satte Tine sin første AGV i drift på Tunga i Trondheim. Etter ti år og 18.000 driftstimer byttes «Biola» nå ut.
Inne på lageret hos Tine på Tunga i Trondheim står
skolemelken klar til å kjøres ut til ivrige elever. Rundt oss er det yoghurt,
melk og Biola så langt øyet kan se, og selv om det egentlig skal være vår er
det samme temperatur her inne på kjølelageret som ute.
Det summer av folk som alle er i full sving med arbeidsdagen,
men én arbeider holder seg litt mer for seg selv. Kledd i oransje og svart
konsentrerer han seg om sin faste rute, og utfører den samme operasjonen,
døgnet rundt, med millimeterpresisjon. Han går aldri lei, og tar aldri kaffepause.
– Det er som å ha to årsverk som går døgnet rundt uten
stopp, sier systemkoordinator Ronny Alstad Hansen ved Tine Midt-Norges anlegg
i Trondheim i en melding sent ut av Toyota Material Handling Norway.
Han snakker
om den splitter nye AGV-en, levert av Toyota
Material Handling – en Toyota BT Staxio – SAE160. Den har tatt over
stafettpinnen etter AGV-en «Biola», som akkurat har gått av med pensjon etter over
18.000 driftstimer. Det tilsvarer om lag 10 årsverk – og da uten en eneste
ferie- eller sykedag.
Har du husket å melde deg på Logistikk23?
Hva: Logistikk-konferanse Når: Onsdag 31. mai, 09-16 Hvor: Vika Kino Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt. Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Cement), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).
– Om den
gamle trucken har tjent seg inn? Ja, uten tvil.
Ti meters transport
Hansen og Tine
Tunga satset på automatisert lager allerede for ti år siden og har ikke sett
seg tilbake. Siden 2013 har «Biola» kjørt paller med nettopp Biola og Go`morgen-yoghurt
fra automatlager til gjennomløpsreol nærmest uten stans, en distanse på om
rundt 10 meter.
– Det er et
kort strekk og det ville vært en ganske kjedelig og repetitiv jobb for en ansatt,
men en perfekt oppgave for en førerløs truck. I tillegg er den mye mer skånsom
for inventaret. Folk kan være travle og uoppmerksomme, men det er ikke en AGV.
Derfor er det nærmest fritt for skader på den siden av reolen der AGV-en går,
sier Hansen.
Egentlig skulle Tine ha to AGV-er, den andre var allerede døpt «Cultura», men på grunn av en produksjonsomlegging ble det ikke behov for AGV nummer to.
Den nye førerløse trucken er koblet opp mot Swisslogs WMS som gir beskjed om hvilken plass i reolen pallen skal plasseres. Ruta som
kjøres er basert på laserteknologi der trucken navigerer etter reflekser i
lagermiljøet. Den gamle trucken brukte rundt to minutter på hver tur, mens den
nye AGV-en har allerede vist seg å være enda litt raskere.
– Den nye modellen som vi har levert til Tine nå har en av
de mest presise formene for navigering på markedet med et maksimalt avvik på 10
mm, forteller Karim El-Kelish, leder for løsningssalg hos Toyota Material
Handling.
Flere oppgraderinger
Han legger til at det er flere oppgraderinger på den nye
modellen som kommer kundene til gode. I tillegg til at den er mer effektiv i
lasteoperasjoner har den oppgraderte sikkerhetssensorer og større rekkevidde på
løft. Det nye litiumbatteriet er også vedlikeholdsfritt. Du slipper
vannpåfylling og utlufting ved lading og batteriet er lukket, noe som gjøre det
enda sikrere.
For Hansen hos Tine er det enda en fordel med det nye
batteriet som han setter ekstra stor pris på.
– Det gamle batteriet måtte skiftes og lades manuelt, mens
den nye AGV-en kjører bort og lader seg selv ved behov eller når den ikke har
noen oppdrag. For oss betyr det langt færre manuelle operasjoner enn tidligere,
sier Hansen, og legger til:
– Også kjører den mye smidigere. Bare etter noen dager ser
vi at tiden per transport har gått ned. Før kjørte den 30 paller i timen, nå
tror vi den kan komme opp i 40. Slike små forbedringer utgjør veldig mye for
oss i løpet av et helt år.
El-Kelish forteller at det er enkelt å regne hjem en
AGV-basert løsning, men det er også mulig å ta det som en leieløsning.
– Det kan være en kortere vei til målet og du slipper å søke
investeringsmidler. Samtidig er det viktig å påpeke at ved en investering har
du tjent den inn i løpet av et par år. I tillegg får du frigjort personell til
andre, mindre monotone, arbeidsoppgaver. Det er vinn-vinn for alle, sier El-Kelish.
Så gjenstår det å se om den nye AGV-en blir
hetende Litago, Go`morgen eller kanskje blir det Biola 2?