- Våre redningsvester og arbeidsklær brukes under til dels ekstreme forhold. I verste fall kan livet stå på spill når folk faller over bord, om arbeidsuhell inntreffer, det bryter ut brann eller liknende. Vi er derfor avhengig av å ha offentlige godkjenninger på plass, forteller Anne Britt Sjøholt Osvoll i Aalesund Protective Wear.Foto: AAPW
Setter strenge krav til leverandørene
Aalesund Protective Wear er både et selskap med lange røtter og en moderne nettverksbedrift. For å håndtere et produktspenn som går fra flytevester og arbeidsklær for røffe forhold til high fashion moteprodukter må en logistiker ha «orden i sysakene».
Skal vi finne opphavet til Aalesund Protective Wear må vi gå helt tilbake til 1891, da Aalesund oljeklede ble etablert. Regntøy og arbeidsklær til fiskere var den gang hovedproduktet. I år 2005 ble Stranda konfeksjonsfabrikk, Strakofa, kjøpt opp. Og bedriften etablerte seg for alvor som en leverandør av arbeidsklær på bred front. Går vi til 2015 ble bedriften og varemerket Blæst innlemmet i folden. Dermed trådte vår bedrift også inn i markedet for motepregede friluftsklær. Det siste store oppkjøpet fant sted i 2017 da selskapet Regatta, med produksjon av flytevester og flytedrakter, ble innfusjonert. Samme år endret bedriften navn til Aalesund Protective Wear. Bedriftens hovedkvarter har til nå vært på Vatne i Sunnmøre. Fra april i år vil administrasjonen bli forlagt til Nørvevika i Ålesund, mens bedriftens lagre forblir på Vatne og på Stranda.
– Vi var en av de siste bedriftene i som produserte regntøy i Norge, forteller Anne Britt Sjøholt Osvoll, supply chain manager i Aalesund Protective Wear, heretter forkortet til AAPW.
Med globalisering og lavpriskonkurranse er ikke norsk produksjon lenger regningssvarende. Osvoll holder, sammen med sine kollegaer, styr på et omfattende nettverk av produsenter i flere land i både Asia og Europa. Og på et arbeidstøy- og flytevestmarked, hvor behovene er mangfoldige, men hvor sikkerhet og funksjonalitet står i høysetet. For ikke å glemme motemerket Blæst, med robust og eksklusivt regntøy. Kvalitet kommer ikke av seg selv
– Det er etter hvert en god del norske tekobedrifter som har lagt ut produksjon til Øst-Asia, men som har slitt med å få produsert klær i henhold til de kvalitets- og funksjonskrav de forventer. Hvordan takler dere slike utfordringer?
– Vi bruker lang tid på å velge leverandører. I dag utveksler vi designmønster digitalt med en rekke av våre leverandører. Dette tydeliggjør hva vi er ute etter. Underveis ber vi om prototyper. Dessuten forlanger vi alltid prøveproduksjon før vi trykker på startknappen. Videre besøker vi fabrikkene og tar blant annet kvalitetsprøver. Sist, men ikke minst har vi mottakskontroll og eget testutstyr.
– Hvorfor er kvalitet så viktig for dere?
– Våre redningsvester og arbeidsklær brukes under til dels ekstreme forhold. I verste fall kan livet stå på spill når folk faller over bord, om arbeidsuhell inntreffer, det bryter ut brann eller lignende. Vi er derfor avhengig av å ha offentlige godkjenninger på plass, det være seg etter EU-, USA- eller andre lands produktkrav.
På bedriftens hjemmeside finner vi da også en «smørbrødliste» med standarder og sertifiseringer AAPW forholder seg til.
– I starten da vi innførte ISO 9001-standarden for våre arbeidsprosesser opplevde vi etterlevelsen av kravene som et ork. Men nå som vi har fått rutinene «inn i blodet», går oppfølgingsjobben atskillig bedre forteller Osvoll.
Leverandører – om ikke å legge alle eggene i en kurv
– Har deres har mange og til dels lange forsyningslinjer, pandemien og de store forsinkelsene i oversjøiske skipninger siste år gjort dere sårbare?
– Vi har heldigvis langt på vei unngått slike problemer. Det henger sammen med at vi har stort varelager. Det har hjulpet oss til å serve kundene våre og tilby god leveringspresisjon i denne utfordrende tiden. Men svært viktig er også at vi har spredt produksjonen av en rekke av våre produkter på flere leverandører. Om en asiatisk fabrikant eksempelvis ikke kan levere har vi raskt kunnet snu oss rundt å bruke en europeisk produsent.
Osvoll føyer til at bedriften de siste årene har hentet en del Østen-produksjon tilbake til Europa. Dette er for å være mindre sårbare for forsyningsproblemer.
Lagerkontroll
Selv om ikke AAPWs lager først og fremst kjennetegnes av roboter og automatiske hyllesystemer, har bedriften likevel kontroll på vareflyten. For dette formål bruker bedriften blant annet analyse- og rapporteringssystemer for å ha full kontroll på lagerstatus, innkommende varer, omløpshastighet, leveringspresisjon og så videre.
– Vi er nøye med å fase ut produkter der salget er nedadgående. På den måten har vi lite ukurans, understreker Osvoll.
Hun forteller videre at hun er påpasselig med å ta seg jevnlige turer rundt om i lagerlokalene, ikke minst for å identifisere mulige «hyllevarmere».
– Dere markedsfører at dere har en leveringsgrad på 98 prosent. Hva legger dere i dette?
– Vi definerer det slik at vi har som mål at 98 prosent av alle ordre hentes av transportør på vårt lager samme dag som de bestilles. Dette så lenge bestillingen skjer før kl. 14. Det vil i praksis si at godset hentes med kl. 14.30 eller kl. 17 bilen fra Bring.
For øvrig nevner Osvoll at AAPW gjennomgående sørger for transporten fram til kundene.
Toll, leveringsbetingelser og transportkjøp
Aalesund Protective Wear er, generelt definert, en tekobedrift. Vi snakker med andre ord om en næring hvor «fri flyt over grenser» langt fra alltid er opplagt.
– Vi har hatt eksempler på at vi for et sett av samme arbeidstøy har lagt produksjonen av jakker til land A mens buksene har blitt produsert i land B. Dette har vært for å unngå toll.
Mye av den inngående vareflyten fra Østen går på FOB-betingelsen etter Incoterms® 2020.
– Det er ikke nødvendigvis optimalt. Men det er en betingelse det er vanskelig å komme unna på Østen-import, poengterer Osvoll.
– Hva gjelder import fra europeiske land kjøper vi mye på EXW-betingelsen, men slik at selger ordner med transporten for vår regning og risiko.
Mens AAPW kjøp av sjøfrakt fortrinnsvis er avtalebasert velger Osvoll å handle flyfrakt på spot-basis.
– På flyfraktmarkedet opplever vi til dels store prisforskjeller avhengig av transportør. Men fortrinnsvis går våre inngående leveranser på båt, avslutter hun.