40 prosent mer gods - må vente til 2033 Kapasiteten på jernbanen er sprengt, og selv om lengre godstog kan øke transportkapasiteten med 40 prosent, må godsoperatørene vente helt til 2033 før infrastrukturen er klar.
Godstog-tallene som stortings-politikerne ikke ante noe om GARDERMOEN: Nasjonens fremste samferdselspolitikere hadde ingen anelse om hvor ille stilt det er med økonomien og kompensasjonsordningene i godstransporten på jernbane da de møtte opp til den store samferdselsdebatten.
Click to add kicker Frykter at gods på bane kveles av økende avgifter ALNABRU: Henning Aandal i Onrail mener Bane Nor overvurderer jernbanegodsets konkurranseevne, og frykter at høyere avgifter vil strupe godsselskapene.
Årsregnskapene 2023: Godstransport med jernbane Blytungt for CargoNet - Onrail prøver å ta opp konkurransen CargoNet står alene for to tredjedeler av omsetningen innen gods på bane. CargoNets blytunge år preger dermed oppsummeringen av 2023 for den lille norske godstogfamilien.
CargoNet: - Vil vise oss tilliten verdig Gjenoppbygging av tillit er nøkkelen for å sikre vekst i godstrafikken etter bruddet på Dovrebanen, ifølge CargoNets Carl Fredrik Karlsen.
Voss tvinges tilbake på veien CargoNet mer enn dobler prisen for jernbanetransport for Voss Water, som nå ser seg nødt til å ta godset sitt tilbake på veien.
Årsregnskapet 2023: Tallenes tale 2023: CargoNet AS Her ser du de økonomiske nøkkeltallene fra CargoNet AS for regnskapsåret 2023 og hvordan disse var i forhold til tilsvarende tall i 2022.
Nytt om navn: Storås hopper av CargoNet-toget - men ikke enda På nyåret forlater Ingvild Storås CargoNet for å tiltre stillingen som administrerende direktør i NRC Group Norge, der hun også vil bekle rollen som konserndirektør i NRC Group ASA.
Ny terminalstrategi for økt godstransport på bane Bane NOR presenterer nå en ny terminalstrategi som skal bidra til en forventet økning i godstransporten på 24 prosent innen 2033.
Håper å få kundene raskt tilbake på riktig spor Etter ni måneder med lavere frekvens, mindre gods og lavere punktlighet, er CargoNet-topp Ingvild Storås sjeleglad for å sende godstogene sine gjennom Gudbrandsdalen igjen.
Click to add kicker – Mange viktige tiltak for gods på bane Cargonets Ingvild Storås er positiv til jernbanesatsingen i Nasjonal Transportplan.
Ofotbanen stengt for godstransport ut januar Rehabiliteringen av Malmbanan ved Vassijaure etter godstog-avsporingen 17. desember er mer tidkrevende enn først antatt, ikke minst på grunn av krevende arbeidsforhold med sprengkulde og store snømengder. Trafikverket melder at banestrekningen mellom Narvik og Kiruna vil være ute av drift for gjennomgangstrafikk ut januar.
Regjeringen innvilger inntil 75 MNOK til jernbaneselskapene etter brukollpasen Infrastruktruen er ikke godsselskapenes ansvar. Derfor er det helt nødvendig at myndighetene kommer på banen.
ØKONOMI: Regnskaper 2022: Godstransport med jernbane Her finner du komplette regnskaper for 2022 for godsoperatørene på jernbane i Norge.
ØKONOMISK GJENNOMGANG 2022: Slik endte 2022: Jernbanetransport med gods Jernbaneåret 2022 huskes best for nyheten om at Green Cargo skulle legge ned innenrikstrafikken i Norge fra første kvartal i 2023.
SD bekrefter støtteordning til CargoNet og OnRail – Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nyåpning i Bergen: Fjerner oppimot 40.000 lastebiltransporter årlig mellom Oslo og Bergen Bane NOR inviterte til storstilt åpningsmarkering tirsdag 29. august da godsterminalen på Nygårdstangen ble nyåpnet og fremstår som Norges "grønneste" jernbaneterminal.
CargoNet-sjefen: - Svært alvorlig for jernbanetransporten Det vil drøye en lang stund før godsoperatørene CargoNet og OnRail vil kunne ta i bruk Dovrebanen. CargoNet frykter milliontap på kort sikt og tapte jernbanekunder på lang sikt.
Dr. Martin Petrov: Den globale logistikkbransjens fanebærer I egenskap å være president i FIATA er den bulgarske næringslivslederen Dr. Martin Petrov den internasjonale logistikkbransjens fremste stemme internasjonalt. I sommer gjestet han Oslo for å få mer innsikt i norsk logistikkbransje, og det han tar med seg skal brukes som inspirasjon for andre speditørorganisasjoner i andre land.
CargoNet tar organisatoriske grep – plan og styring inn i ledergruppen OSLO: Å få lønnsomhet for sporgående gods har vist seg å være krevende, nå gjør CargoNet strategiske grep med blant annet endring i ledergruppen.
Messerapport fra Transport Logistic 2023: CargoNet opplever stor interesse for «det gylne triangel» MÜNCHEN: Samarbeide internasjonalt har åpnet nye muligheter for CargoNet for grensekryssende godsvolumer.
CargoNet: Ser lys i tunnelen etter en tøff vinter Vinterdrift på jernbane er ofte krevende nok som det er på grunn av snø og is i sporet. I vinter har landets kombitransportører i tillegg måtte belage seg på en del innkjøringsproblemer med de nye kranene på Alnabru. Nå, med de første tegnene til vår, ser imidlertid bildet lysere ut.
CargoNet: Fikk de to siste Green Cargo-rutene Green Cargo hadde syv innenriksruter i Norge før de la inn årene. Onrail fikk fem av de. Nå har CargoNet fått tilslaget på de to siste.
CargoNet: Vurderer å søke på ledige ruter Green Cargo opererte syv daglige innenriksruter i Norge. Fem av de er snappet opp av Onrail. CargoNet er i tenkeboksen på de to siste.
GÅR FRA 10 TIL 70 ANSATTE: Onrail fikk alt de ba om - CargoNet fikk ingenting Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Follobanen stengt: Påvirker ikke godstransporten Follobanen har hatt en svært trøblete åpning. Kort tid etter åpning måtte den nye jernbanestrekningen stenges på grunn av tekniske problemer. Dette får store konsekvenser for persontrafikken, men ikke for godstransporten.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvild Storås, CargoNet - Under pandemien ser vi at forbrukerne har handlet mer varer på nett. Vi forventer at dette er en vedvarende trend. For CargoNet er det viktig at vi følger med på disse trendene og tilbyr våre kunder gode transportløsninger i takt med utviklingen.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
Krevende opprydding etter avsporing på Sørlandsbanen Etter å ha fjernet de avsporede godstog-vognene må Bane NOR bygge opp igjen cirka 200 meter med spor på Sørlandsbanen i Lund kommune etter fredagens ras.
Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i Q1-2023: Strømsjokk, dårlige rammevilkår og dårlig lønnsomhet Bengt Fors, administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, hadde en hektisk mandag med flere møter med norske kunder som berøres av selskapets avgjørelse om å avvikle den norske innenrikssatsingen for godstransport på bane i Norge i løpet av første kvartal neste år.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: CargoNet: Optimist tross stadige tilbakeslag ALNABRU: Å kjøre godstog er en evig kamp om gode rammebetingelser. Nå er kundene veldig interessert i å kjøre godset på skinner, og det er viktigere enn noensinne å få rammebetingelsene på plass.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Godstransport med jernbane Jernbanetransport med gods kan vanskelig kalles en økonomisk gullgruve for aktørene, men de økte i det minste omsetningen med over 150 millioner kroner og snudde samtidig underskudd i 2020 til overskudd i 2021.
Knytter sammen Europa og Norden Ny direkte godsrute Oslo – Eskilstuna CargoNet planlegger daglig direkte togforbindelse mellom Oslo og Eskilstuna fra begynnelsen av andre kvartal 2023.
RAMMEVILKÅR FOR JERNBANEFRAKT: Fiks dagens skinner før dere bygger nytt! Jernbanealliansen er klar i sin tale til regjeringen. Med et vedlikeholdsetterslep på norsk jernbane på 23 milliarder kroner, må vedlikehold prioriteres foran nye prosjekter.
ÅRSREGNSKAPET 2021 Bedre, men Cargonet blødde fortsatt i 2021 Cargonet passerte milliarden i omsetning, men til tross for at det ble pumpet store verdier gjennom det finansielle kretsløpet endte fjoråret nok en gang i rødt – som dog var langt bedre enn året før.
Godskundene lider under Alnabru-ombygging Kapasiteten redusert 35 prosent Godsaktørene er sterkt berørt under ombyggingsperioden på Alnabru. Virksomhetene på landets viktigste godsknutepunkt har måttet ty til en rekke tiltak for å holde hjulene i gang.
Har hoppet av toget Nå setter han kursen i Drammen Havn Onsdag denne uken, 1. juni, var sporskiftet et faktum for Arne Fosen. Da tiltrådte han som ny havnedirektøren i Drammen og overtok roret i Norges viktigste bilhavn.
CargoNet stormer fram Intermodal bransje i vekst I 2021 har de intermodale godsvolumene på bane vokst ytterligere.
Innsikt: Ingvild Storås En del av løsningen Noen ganger kan vi mennesker føle oss handlingslammede og motløse. En endeløs strøm av klimarapporter og utredninger gir samme dystre spådom – jorden vi bor på tåler ikke at vi forsetter som i dag! Vi må alle endre vaner og handlinger for at vi skal ta vare på kloden vår.
Klimavennlig vare-transport rundt halve kloden Åpner for godstog fra Narvik til New Dehli 1. mai åpnes en ny godsrute på Ofotbanen. Da går første last fra Narvik til Helsinki. Det kan gi klimavennlig transport av nordnorske varer rundt halve kloden.
Bransjepraten: Ingvild Storås, adm. direktør CargoNet Hun skal hindre avsporing og sikre at alt går på skinner - For at gods på bane skal kunne vokse, er det nødvendig at næringstransportene får høyere prioritet på en knapp jernbaneinfrastruktur.